Ode op de langzaam loper door Heere Heeresma jr

Ik heb de video’s van Heere Heeresma jr op zijn Youtube kanaal gevonden. Omdat ik video’s van oude scheepsdiesels verzamel, heb ik deze video’s ook maar aan mijn collectie toegevoegd.

Deutz RV8M 545 op de Jannelien

Even overwoog schipper Jan Geluk van de 86-meter Jannelien zijn Deutz RV8M 545 van 660 pk uit 1961 te vervangen door een CCR 2-motor, maar hij heeft zich bedacht. ‘Voor mijn gevoel ga ik dan een goed stuk materiaal wegdoen en krijg ik er minder voor terug,’ zegt hij. Volgens hem voldoet zijn langzaamloper al aan de CCR-eisen. ‘Ze mogen bij mij gerust komen meten. De radar zit boven de uitlaat en die blijft spierwit. Er is volgens mij geeneen toerenmaker, hoe schoon die ook is, die daaraan voldoet.’ Ook wat onderhoud betreft ziet hij alleen maar voordelen. ‘Je hebt minder onderhoud. Als ik kijk wat deze motor kostte in de 18 jaar dat ik het schip nu heb, dan zit ik nog onder de 2000 euro per jaar aan alle onderhoud en reparaties bij mekaar. Dat haal je met een toerenmaker nooit, zo laag. Ik kan nooit een goedkopere motor krijgen als ik nu heb.’

Deutz RV6M 536 op de West Europa

Op de als Wad- en Sontvaarder gebouwde 60-meter West Europa van Wout Romijn en Corrie Romijn-Verschoor staat een Deutz RV6M 536 die net als het schip stamt uit 1966. Voor Wout is het geluid van de langzaamloper muziek. Hij houdt oprecht van zijn motor – van alle langzaamlopers trouwens. ‘Ik vind het gewoon schitterend, zo’n motor.’ Corrie werd vroeger emotioneel van de Deutz, omdat hij haar aan de MWM op het schip van haar ouders deed denken. Maar het smeren tijdens de vaart laat ze toch liever aan haar man over; ze blijft liever in de mist achter het stuur staan dan af te dalen in de machinekamer. Wout somt een aantal aspecten op waarin zijn oude langzaamloper minder vervuilend is dan een moderne snelloper. Ook ziet hij een voordeel in het om de twee en een halfuur te moeten smeren. ‘Dan heb je betere controle, vind ik. Een alarm kan ook weigeren.’

ABC 3MDU op de Stormvogel

Egbert Jan Blaauw en Jorrin Mulder zijn zwagers en eigenaar van de sleepboot Stormvogel. De Stormvogel werd in 1925 bij Van de Wetering in Rotterdam gebouwd. In de machinekamer staat een ABC 3MDU. Blaauw en Mulder beoefenden eerst het motorrijden als hobby, maar toen in 2008 iemand uit hun vriendengroep daarmee verongelukte, besloten ze een andere hobby te kiezen. Het werden sleepboten. Heere Heeresma jr. ging aan boord van de Stormvogel en maakte een video over het starten van de oude langzaamloper.

2-cilinder Bolnes op de Helena

Op de veerpont Helena staat een 2-cilinder Bolnes uit 1957, type onbekend. De Helena werd in 1956 bij scheepswerf Van der Molen te Zaandam gebouwd als de Heen en Weer 1 voor de firma J. & A.M. Vos uit Alblasserdam. Ze onderhield een veerdienst tussen IJsselmonde en Kralingse Veer. Later onderhield ze als de Neeltje Jorina een veerdienst tussen Slikkerveer en Kinderdijk. Na het faillissement van het veerbedrijf werd de Neeltje Jorina gekocht door een meneer De Boer uit Rotterdam, die haar de naam Helena gaf. Tegenwoordig vaart de Helena voor Rederij Oeverloos uit Amsterdam. Tussen 15 april en 15 oktober onderhoudt ze op zondagen een veerdienst op het Nieuwe Meer tussen de Noordelijke Oeverlanden en het Amsterdamse Bos. Bouke Veltman is een van de schippers op de Helena. Veltman is voormalig binnenschipper en oud-voorzitter van de ASV. Tegenwoordig is hij scheepsmakelaar, maar vaart regelmatig als schipper voor diverse opdrachtgevers.